Statystyki

  • Odwiedziło nas: 221877
  • Do końca roku: 255 dni
  • Do wakacji: 62 dni
Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. Statut

Statut

 

 

STATUT

PRZEDSZKOLA  NR 2

W BYSTRZYCY KŁODZKIEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na podstawie art.102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz.U. z 2020r, poz. 910, 1378 ze zm.) oraz na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej z dnia 31.08.2020 r.


Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

  1. Przedszkole używa nazwy : Przedszkole nr 2.
  2. Siedzibą Przedszkola nr 2 jest budynek przy ul. Mickiewicza 10

            w Bystrzycy Kłodzkiej.

  1. Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Bystrzyca Kłodzka.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Dolnośląski Kurator Oświaty we Wrocławiu.
  3. Przedszkole jest jednostką organizacyjną Gminy, działającą w formie jednostki budżetowej.
  4. Obsługę finansowo- księgową Przedszkola  nr 2 prowadzi Wydział Edukacji

            i Spraw Społecznych Urzędu Miasta i Gminy Bystrzyca Kłodzka.

  1. Przedszkole posługuje się pieczęcią o następującej treści:

Przedszkole Nr 2

 w  Bystrzycy Kłodzkiej

ul. Mickiewicza 10

NIP: 8811369022     Regon: 890524490

Tel. 748135360

  1. Z dniem 1 stycznia 2017 roku jako jednostka budżetowa  Gminy Bystrzyca Kłodzka działa w ramach jednego podatnika tj. Gminy Bystrzyca Kłodzka , która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

 

§ 2

 

  1. Przedszkole  Nr 2  , zwane dalej Przedszkolem jest jednostką publiczną, która:

1)      prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;

2)      przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;

3)      zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;

4)      realizuje programy nauczania, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

  1. Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku,
    a kończy się 31 sierpnia roku następnego.
  2. W okresie wakacji dwa z trzech budynków Przedszkola przez  miesiąc są zamknięte. Termin przerwy wakacyjnej w budynkach Przedszkola na ul. Mickiewicza 10 – 12 lub na ul. Wojska Polskiego 5 ( lipiec lub sierpień) zatwierdza w arkuszu organizacyjnym organ prowadzący.
  3. Informacje o przerwie wakacyjnej w danym roku szkolnym podaje dyrektor do wiadomości rodziców w drugim półroczu roku szkolnego (w formie pisemnego ogłoszenia)- w celu dostosowania urlopów wypoczynkowych rodziców.
  4. Zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, w czasie miesięcznej przerwy wakacyjnej uwzględnia się prawo dziecka do odpoczynku.
  5. W wyjątkowych sytuacjach podczas przerwy wakacyjnej dziecko może skorzystać z usług przedszkola dyżurującego.
  1. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin (ul. Mickiewicza 10-12)
    i 8 godzin (ul. Wojska Polskiego 5) od poniedziałku do piątku.
  2. Przedszkole czynne jest od godziny 6.30 do godziny 16.30 (ul. Mickiewicza 10– 12), od godziny 7.00 do godziny 15.00 (ul. Wojska Polskiego 5) od poniedziałku do piątku.
  3. Wychowankowie Przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków w firmie wybranej i zaakceptowanej przez rodziców.
  4. Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych dla studentów wyższych uczelni. Koszty związane z praktykami pokrywa uczelnia kierująca studenta.
  5. W Przedszkolu w codziennej pracy mogą uczestniczyć wolontariusze bądź osoby skierowanie na odbycie stażu przez odpowiednie instytucje.
  6. W przedszkolu mogą być prowadzone badania pedagogiczno-psychologiczne przez uprawnionych do tych badań specjalistów, pracowników pedagogiczno-psychologicznych. Osoby z zewnątrz mogą prowadzić badania po wyrażeniu zgody przez rodziców (opiekunów) wychowanków.
  7. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeśli wystąpi zagrożenie życia dzieci lub pracowników dyrektor placówki za zgodą rady pedagogicznej może w inny sposób zorganizować pracę przedszkola.
  1. Przedszkole stwarza warunki do działania w jednostce: stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej
    i opiekuńczej jednostki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 2

Cele i zadania przedszkola

 

§ 3

 

  1. Przedszkole pełni funkcję opiekuńczą, wychowawczą i kształcącą. Zapewnia                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

         dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych,

         przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

    2.  Przedszkole realizuje cele określone w ustawie – Prawo oświatowe oraz

         przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie

         programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na wspomaganiu

         i ukierunkowywaniu rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem

         i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno -

         kulturowym i przyrodniczym.

 

§ 4

 

  1. Celem wychowania przedszkolnego jest:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności

    intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej

    edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej

     orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego

    radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego

    znoszenia stresów i porażek;

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne

    w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce

    dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;  zachęcanie do

    uczestnictwa w zabawach i grach sportowych; 

7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym

    i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich

    przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie

    umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne

    oraz sztuki plastyczne;

9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny,

    grupy, rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie

      ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych

      wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;

11) kształtowanie u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie dzieci do

      nabywania umiejętności pisania ;

12) tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych

      w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze

      szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).

  1. Cele wychowania przedszkolnego, o których mowa w § 4 ust.1 przedszkole

            realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych :

1)      kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, a zwłaszcza porozumiewania się z dorosłymi , dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;

2)      kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;

3)      wspomaganie rozwoju mowy dzieci;

4)      wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;

5)      wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;

6)      wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;

7)      wychowanie przez sztukę:

                     a) dziecko widzem i aktorem,

                     b) muzyka, śpiew, pląsy i taniec,

                     c) różne formy plastyczne;

8)      wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci przez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;

9)      pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych

                     i w unikaniu zagrożeń;

10)  wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;

11)  wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;

12)  kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;

13)  wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

 

§ 5

 

     Do zadań Przedszkola Nr 2 należy:

1)      zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci

            w przedszkolu oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach 

            organizowanych przez przedszkole;

2)      zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;

3)      stworzenie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny dzieci w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;

4)      realizacja programów, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego;

5)      zapewnianie bezpiecznych i optymalnych warunków do opieki i harmonijnego, psychoruchowego rozwoju, wychowania i edukacji dziecka, poszanowania godności osobistej oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;

6)      rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków poprzez obserwację zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, także wykorzystywanie wyników obserwacji w procesie uczenia i nauczania;

7)      organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowankom, rodzicom i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;

8)      organizowanie zajęć dydaktycznych z zachowaniem zasad higieny psychicznej;

9)      dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania i wychowania do możliwości psychofizycznych dzieci w grupie lub poszczególnego dziecka;

10)  wyposażanie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych przedszkola;

11)  wspomaganie wychowawczej roli rodziców;

12)  umożliwianie wychowankom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;

13)  rozpoznawanie zainteresowań wychowanków oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień;

14)  upowszechnianie wśród wychowanków wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych;

15)  stworzenie warunków do rozwoju zainteresowań i uzdolnień przez organizowanie odpowiednich zajęć;

16)  rozwijanie u wychowanków dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;

17)  współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w przedszkolu;

18)  upowszechnianie wśród dzieci wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;

19)  zapobieganie wszelkim formom dyskryminacji;

20)  prowadzenie edukacji medialnej w celu przygotowania wychowanków do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów;

21)  egzekwowanie obowiązku przedszkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

22)  dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji;

23)  kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.

 

§ 6

 

Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Przedszkola, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno- obsługowi we współpracy z rodzicami, poradnią pedagogiczno- psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi, a także w porozumieniu z organem prowadzącym jednostkę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 3

Sposoby realizacji zadań przedszkola

 

§ 7

 

1. Praca opiekuńczo - wychowawcza - dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest

    w oparciu o przyjęte do realizacji programy wychowania przedszkolnego dla

    poszczególnych grup, uwzględniające podstawę programową.

2. W czasie całodziennej pracy przedszkola przeznacza się na:

     a) dowolnie wybrane przez nauczyciela czynności (z tym, że w tej puli czasu

         mieszczą się czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne),

     b) pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

3. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań

    zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

4. Program wychowania przedszkolnego zawiera:

1)       szczegółowe cele kształcenia i wychowania;

2)       dobór treści i układ materiału;

3)       współpraca z rodzicami.

5. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród

    programów dostępnych lub:

1)      opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;

2)      zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);

3)      zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.

6. Program wychowania przedszkolnego dopuszcza dyrektor przedszkola.

7. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego

    stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.

8. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie

    programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej.

 

§ 8

 

1.Przedszkole wydaje rodzicom dziecka 6 letniego objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

2.Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonych diagnoz i obserwacji pedagogicznych dzieci objętych rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

 

§ 9

 

  1. 1.  Dyrektor przedszkola, na każdy rok szkolny powierza każdy oddział przedszkolny opiece jednemu lub dwóm nauczycielom posiadającym kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego.
    1. 2.   Dyrektor przedszkola w ramach prawidłowej organizacji pracy przedszkola decyduje o ciągłości pracy nauczycieli w danej grupie dzieci.
    2. Ze względu na prawidłową organizację pracy przedszkola nauczyciel może zostać przesunięty do pracy w innej grupie.
    3. Decyzję ostateczną w zakresie organizacji pracy oraz organizacji pracy grup przedszkolnych w roku szkolnym podejmuje dyrektor.

 

§10

 

Przedszkole zapewnia wychowankom bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu poprzez:

1)      realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 5 niniejszego statutu;

2)      zagospodarowanie czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym według zasad realizacji podstawy programowej;

3)      opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu;

4)       przestrzeganie liczebności grup;

5)      odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;

6)      oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;

7)      prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami zajmującymi się ruchem drogowym;

8)      kontroli obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów (kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku);

9)      umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola;

10)  oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;

11)  zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren przedszkola w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;

12)  ogrodzenie terenu przedszkola;

13)  zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;

14)  zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchni i pomieszczeń gospodarczych;

15)  wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich;

16)  wyposażenie pomieszczeń przedszkola, a w szczególności sal dydaktycznych w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;

17)  dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci,;

18)  zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;

19)  przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

 

§ 11

 

W przedszkolu organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana jest wychowankom, rodzicom i nauczycielom zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

§ 12

 

Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.

 

§13

 

Za prawidłową organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie przedszkola odpowiedzialny jest dyrektor, który planuje formy, okres oraz wymiar godzin, w których poszczególne formy będą realizowane.

 

§ 14

 

Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dzieciom jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz zaspokajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków.

 

 

§ 15

 

Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na:

1)      diagnozowaniu środowiska dziecka;

2)      rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianiu ich zaspokojenia;

3)      rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez dziecko;

4)      wspieraniu dziecka z uzdolnieniami;

5)      wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;

6)      wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

7)      umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;

8)      podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

 

§ 16

 

Pomoc psychologiczno–pedagogiczna realizowana jest we współpracy z rodzicami     i różnymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.

 

 

                                                                       § 17

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana przez nauczycieli i specjalistów.

 

 

§ 18

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie działań i zajęć specjalistycznych, działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań wychowanków, w tym  uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień, a szczególnie:

1)      działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych wychowanków oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia;

2)      zindywidualizowanej pracy z dzieckiem na zajęciach ogólnych i specjalistycznych zajęciach edukacyjnych;

3)      zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych.

4)      porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli;

5)      działań na rzecz zorganizowania pomocy materialnej wychowankom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

 

§ 19

 

 1. Zainteresowania wychowanków oraz ich uzdolnienia rozpoznawane są w formie

     wywiadów z rodzicami, dzieckiem, prowadzenia obserwacji pedagogicznych.

2. Organizowane w przedszkolu konkursy, turnieje stanowią formę rozwoju

    uzdolnień i ich prezentacji. Wychowankowie awansujący do kolejnych etapów

    objęci są specjalną opieką nauczyciela.

 

§ 20

 

Zajęcia psychologiczno- pedagogiczne organizuje się dla dzieci odbywających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, które mają znaczne trudności
w uzyskiwaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych wynikających
z podstawy wychowania przedszkolnego. Mogą być prowadzone w trakcie zajęć bieżącej pracy z dzieckiem. 

 

§ 21

                                                          

Porad dla rodziców udzielają, w zależności od potrzeb: nauczyciele w przedszkolu, psycholog, pedagog lub logopeda w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

 

§ 22

 

Do zadań psychologa należy (jeśli jest zatrudniony):

1)      prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących wychowanków, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron dziecka;

2)      przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci i ustalanie na ich podstawie potencjalnych możliwości dziecka wytypowanego drogą obserwacji lub badań, a także zgłaszanych przez rodziców;

3)      diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dziecka, określenia form pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec dziecka, rodziców i nauczycieli;

4)      organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno– pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli;

5)      udział w pracach Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej;

6)      badanie i diagnozowanie dojrzałości szkolnej wspólnie z nauczycielem wspomagającym i nauczycielem wychowania przedszkolnego;

7)      współorganizowanie i udział w warsztatach dla rodziców;

8)      konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;

9)      opiniowanie na użytek władz oświatowych, zdrowia i sprawiedliwości sytuacji podopiecznych dzieci, po otrzymaniu pisemnego wniosku od tych instytucji;

10)  wspieranie wychowawców grup w działaniach wynikających z programu wychowawczego.

 

§ 23

 

Do zadań logopedy należy (jeśli jest zatrudniony):

1)      przeprowadzenie wstępnych badań dzieci z grupy w celu ustalenia stanu mowy, w tym mowy głośnej i pisma – wytypowanie dzieci do pomocy logopedycznej;

2)      diagnozowanie (badania przesiewowe) dzieci pod kątem wady wymowy;

3)      prowadzenie systematycznych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi;

4)      utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców;

5)      udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej;

6)      prowadzenie terapii logopedycznej w poradni;

7)      organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;

8)      udział w pracach Zespołu ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej;

 

§ 24

 

    1. Dzieci przyjęte do przedszkola, podlegające obowiązkowemu rocznemu

        przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub

       znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola obejmuje się indywidualnym

       obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

     2. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego prowadzi się

         w miejscu pobytu dziecka, w domu rodzinnym w wyjątkowych sytuacjach  

         mogą być prowadzone w placówce opieki zdrowotnej.

     3. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania

         przedszkolnego, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych

         treści wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego,

         stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka oraz warunków, w których

        zajęcia są realizowane.

     4. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania

         przedszkolnego realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6

         godzin, odbywanych w ciągu co najmniej 2 dni.

     5. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone

         z   dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy

         prowadzenie tych zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 4

Organy przedszkola

 

§ 25

 

Organami przedszkola są:

1)      Dyrektor Przedszkola;

2)      Rada Pedagogiczna;

3)      Rada Rodziców.

 

§ 26

 

Każdy z wymienionych organów w § 25 działa zgodnie z ustawą Prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze Statutem przedszkola.

 

§ 27

 

  1. 1.      Dyrektor Przedszkola (z zastrzeżeniem ust.7 ):

1)      kieruje przedszkolem jako jednostką organizacyjną Gminy, a także;

2)      jest osobą reprezentującą przedszkole na zewnątrz;

3)      jest organem nadzoru pedagogicznego;

4)      jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej;

5)      wykonuje zadania administracji publicznej w zakresie określonym ustawą;

6)    występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Przedszkola;

7)   w wykonywaniu swoich zadań, współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i rodzicami;

8)   przedstawia Radzie Pedagogicznej, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;

9)    dopuszcza do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego na wniosek nauczyciela lub grupy nauczycieli ;

10)  powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie, której dziecko mieszka o spełnianiu przez niego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;

11)  organizuje zajęcia dodatkowe;

2. Dyrektor przedszkola jest bezpośrednim przełożonym wszystkich

    pracowników zatrudnionych w przedszkolu.

3. Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora przedszkola

    określa ustawa -Prawo oświatowe i inne przepisy szczególne.

4. Dyrektor prowadzi zajęcia dydaktyczne w wymiarze ustalonym w arkuszu

    organizacyjnym na dany rok dla Dyrektora Przedszkola.

    W przypadku powierzenia stanowiska dyrektora osobie nie będącej nauczycielem,

    dyrektor nie prowadzi zajęć dydaktycznych.

5. Dyrektor współpracuje z organem prowadzącym i nadzorującym w zakresie

    określonym ustawą i aktami wykonawczymi do ustawy.

6. Dyrektor Przedszkola w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń wydanych

    przez wizytatora jest obowiązany powiadomić:

1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;

2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich

    realizacji.

      7. W przypadku powołania na dyrektora osoby niebędącej nauczycielem nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze
w placówce.

 

§ 28

 

1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola i działa na podstawie

    opracowanego Regulaminu Rady Pedagogicznej.

2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni

    w  przedszkolu.

3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby

    zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady

    Pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których

    celem statutowym jest działalność opiekuńczo –wychowawcza.

4. Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej wynikające z ustawy- Prawo

    oświatowe to:

1)   zatwierdzanie planów pracy przedszkola;

2)   podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych
w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;

3)   ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;

4)   podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków;

5)   ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy jednostki;

5. Do kompetencji opiniodawczych należy:

1) opiniowanie  organizacji pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowego

    rozkładu zajęć nauczycieli;

2) opiniowanie wniosków Dyrektora Przedszkola o przyznanie nauczycielom

    odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;

3) opiniowanie propozycji Dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału

    nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz

    dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;

4) opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola.

6. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego półrocza, po zakończeniu rocznych zajęć lub w miarę potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek co najmniej 1/3 członków, organu prowadzącego, organu nadzorującego, Rady Rodziców.

7. Rada Pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.

 

 

§ 29

 

Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej podejmowanych w ramach kompetencji stanowiących niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

 

§ 30

 

Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli              i innych pracowników przedszkola.

 

 § 31

 

1. W przedszkolu działa Rada Rodziców.

  1. Rada Rodziców jest kolegialnym organem przedszkola.
  2. Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców.
  3. W skład Rady Rodziców wchodzi po jednym  przedstawicielu każdego oddziału przedszkolnego.
  4. Wybory reprezentantów rodziców każdego oddziału, przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  5. W wyborach, o których mowa w ust. 5 jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic (prawny opiekun).
    1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa szczegółowo:

1)      wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady;

2)       tryb wyborów do Rady Rodziców;

  1. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny z zapisami niniejszego statutu.
    1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Rodziców.

 

§ 32

 

1. Rada Rodziców w zakresie kompetencji opiniujących:

1)      opiniuje projekt planu finansowego przedszkola składanego przez Dyrektora;

2)      opiniuje podjęcie działalności organizacji i stowarzyszeń;

3)      opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Rada Rodziców przedstawia swoją opinię na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia
o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje postępowania;

4)      opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności wychowania
i kształcenia, w przypadku, gdy nadzór pedagogiczny poleca taki opracować;

5)      opiniuje propozycje wprowadzenia zajęć dodatkowych;

6)      programy wychowania przedszkolnego;

7)      opiniuje projekty uchwał rady pedagogicznej w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu

8)      inne, istotne dla działalności Przedszkola propozycje dotyczące procesu wychowania, nauczania i opieki.

 

 

 

 

§ 33

 

Zasady współpracy organów przedszkola

 

  1. 1.      Wszystkie organy przedszkola współpracują w duchu porozumienia
    i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.

1a. Przepływ informacji pomiędzy organami Przedszkola o proponowanych
i  planowanych działaniach, odbywa się poprzez: zebrania, kontakty indywidualne, ogłoszenia na tablicy, komunikaty i zarządzenia Dyrektora.

  1. 2.      Każdy organ przedszkola planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są Dyrektorowi Przedszkola.
  2. 3.      Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko
    w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
  3. 4.      Organy przedszkola mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany poglądów i informacji.
  4. 5.      Uchwały organów przedszkola oprócz uchwał personalnych podaje się do ogólnej wiadomości w formie pisemnych tekstów uchwał umieszczanych na tablicy ogłoszeń.
  5. 6.      Rodzice przedstawiają swoje wnioski i opinie Dyrektorowi Przedszkola poprzez swoją reprezentację, lub Radzie Pedagogicznej na jej zebraniu.
  6. 7.      Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg
    i wniosków.
  7. 8.      Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania, opieki
    i kształcenia dzieci według zasad przyjętych w przedszkolu.
  8. 9.      Wszelkie sprawy sporne rozwiązywane są wewnątrz przedszkola,
    z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 33 niniejszego statutu.

 

 

§ 34

 

Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami przedszkola.

 

  1. 1.      W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:

1)      prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora Przedszkola;

2)      przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;

3)      Dyrektor Przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;

4)      o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji
o sporze.

1a. Spory między organami Przedszkola rozwiązywane są wewnątrz Przedszkola na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów
i jawną wymianę poglądów.

1b. Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.

1c. Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.

  1. 2.      W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest Dyrektor, powoływany jest Zespól Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola,
    z tym, że Dyrektor Przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
  2. 3.      Zespól Mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.
  3. 4.      Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.

 

Rozdział 5

Organizacja przedszkola

 

§ 35

 

 Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.

 

§ 36

 

Przedszkole jest 12 – oddziałowe i wszystkie grupy są jednorodne lub mogą być różnorodne wiekowo jeśli zaistnieje taka potrzeba (np. grupa dzieci 3-4-letnich, grupa dzieci 5-6 letnich, w szczególnych wypadkach grupa dzieci 4-5-letnich).

 

§ 37

 

Dzienny czas pracy przedszkola ustala się na 10 godzin dzienne (ul. Mickiewicza)

i na 8 godzin dziennie (ul. Wojska Polskiego) :  od poniedziałku do piątku.

 

§ 38

 

Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w czasie całego pobytu dzieci w przedszkolu.

 

§ 39

 

Liczba dzieci w oddziale przypadających na jednego nauczyciela powinna wynosić 25.

 

 

§ 40

 

 Dzieci są przyprowadzane do przedszkola do godziny 8.15.  W innej sytuacji rodzice (prawni opiekunowie) informują przedszkole o późniejszej godzinie przybycia telefonicznie (do godz. 8.00) bądź dzień wcześniej.

 

§ 41

 

Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 16.30 (ul. Mickiewicza), do godziny 15.00 (ul. Wojska Polskiego) i uzależnione jest od deklarowanych godzin pobytu, zawartych w oświadczeniu rodzica.

 

§ 42

 

Do realizacji zadań statutowych przedszkole posiada:

8 sal do zajęć dla poszczególnych grup (ul. Mickiewicza), 4 sal do zajęć dla poszczególnych grup (ul. Wojska Polskiego);

1)      szatnię dla dzieci;

2)      pomieszczenia kuchenne, stołówkę przedszkolną;

3)      pomieszczenia administracyjne i gospodarcze;

4)      plac zabaw wyposażony w urządzenia do zabaw
i ćwiczeń rekreacyjnych;

                                                          

§ 43

 

Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut z zastrzeżeniem wyjątków dotyczących organizacji zajęć dodatkowych i specjalistycznych.

 

 

 

 

§ 44

 

1. Przedszkole jest zobowiązane zapewnić zajęcia dodatkowe dzieciom

    odbywającym roczne przygotowanie przedszkolne: z rytmiki, języka obcego

    nowożytnego, gimnastyki  ogólnorozwojowej, wynikających z podstawy

    programowej.

   1a. Przedszkole może rozszerzyć swoją statutową ofertę edukacyjną,

          uwzględniając potrzeby i możliwości edukacyjne dzieci. Zajęcia dodatkowe

          nie mogą wiązać się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.

2. Koszty zajęć dodatkowych pokrywane są z planu finansowego przedszkola lub

    rachunku dochodów samorządowych jednostek oświaty.

3. Propozycje zajęć dodatkowych przedstawia Dyrektor ogółowi rodziców na  

    początku roku szkolnego.

4. Za organizację zajęć odpowiada Dyrektor Przedszkola.

5. Ilość i czas organizowanych zajęć dodatkowych nie może zakłócać realizacji

    podstawy programowej.

6. W zajęciach dodatkowych zawsze uczestniczy nauczyciel - wychowawca bądź

    inny nauczyciel z przedszkola wskazany przez Dyrektora, w celu zapewnienia

    opieki i bezpieczeństwa wychowanków.

     6a. W przedszkolu, w czasie przekraczającym wyznaczony przez organ

           prowadzący (czas na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę) mogą być

           realizowane świadczenia obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze

           i opiekuńcze. Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma

           organizacyjna zależą od wyboru rodziców.

7. Czas trwania zajęć dodatkowych jest dostosowany do możliwości rozwojowych

    dzieci i wynosi:

1)      z dziećmi w wieku 3 - 4 lat - około 15-20 minut;

2)      z dziećmi w wieku 5 - 6 lat – około 25-30 minut.

 

 

§ 45

 

1. Przedszkole na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) organizuje naukę

    religii.

2. W przypadku nieuczęszczania dziecka na zajęcia religii, ma ono zapewnioną

    opiekę z nauczycielem wychowania przedszkolnego lub specjalistą w innym

    pomieszczeniu.

3. Nauka religii odbywa się w przedszkolu w wymiarze dwóch zajęć przedszkolnych

    po 30 min. dla dzieci 5-6-cio letnich oraz dwóch zajęć po 15 min dla dzieci

    4 -letnich w tygodniu.

 

§ 46

 

Grupy międzyoddziałowe

1. Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu zajęć opiekuńczo- dydaktyczno –

    wychowawczych w grupach międzyoddziałowych.

2. Grupa międzyoddziałowa jest tworzona na okres roku szkolnego w godzinach

    6.30– 8.00 i 13.00 – 16.30 (ul. Mickiewicza) oraz w godzinach 7.00 – 8.00
i 13.00 – 15.00  w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi

    wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.

3. Nauczycielki (ul. Mickiewicza) lub nauczycielka (ul. Wojska Polskiego) otwierające

    przedszkole przyjmują dzieci od godziny 6.30 – 8.00 (ul. Mickiewicza), od godziny

    7.00 – 8.00  (ul. Wojska Polskiego), czyli do momentu otwarcia pozostałych

    oddziałów, zaś nauczycielka zamykająca przedszkole przyjmuje dzieci ze

    wszystkich grup od godziny 13.00 do momentu zamknięcia przedszkola : do

    godz.  16.30 (ul. Mickiewicza); do godz.15.00 (ul. Wojska Polskiego).

4. Ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.

5. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy

    przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) lub innych

    zaistniałych sytuacjach Dyrektor Przedszkola może zlecić łączenie oddziałów

    z zachowaniem liczebności w grupie  czyli nie więcej niż 25 dzieci.

6. Wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się

    w grupach o strukturze jedno oddziałowej zgodnie z Zasadami Organizacji

    Wycieczek.

 

§ 47

 

1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku

    szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez Dyrektora

   Przedszkola. Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący przedszkole.

2 W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:  liczbę i czas 

    pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników przedszkola, w tym

    pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę dzieci, oraz ogólną

    liczbą zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący,

    liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego przedszkola, Dyrektor

    z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala rozkład dnia

    oraz tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych określający organizację zajęć

    edukacyjnych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz

    terapeutycznych.

4. Z ramowym rozkładem dnia oraz szczegółowymi rozkładami dla poszczególnych

    grup, rodzice zapoznawani są na pierwszym zebraniu, które odbywa się we

    wrześniu, a także poprzez informacje zamieszczone na stronie internetowej 
i na  tablicy ogłoszeń w szatni przedszkola.

 

§ 48

 

Ramowy rozkład dnia w przedszkolu

1.W godzinach 6.30 – 8.00 (ul. Mickiewicza) lub 7.00 – 8.00 (ul. Wojska Polskiego):

1)      schodzenie się dzieci, zabawy swobodne w kącikach zainteresowań;

2)      zabawy dydaktyczne o charakterze poszerzającym temat z małym zespołem bądź indywidualnie;

3)      ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe ze śpiewem;

4)      przygotowanie do śniadania.

2.W godzinach 8.00 – 13.00 :

1)      śniadanie;

2)      zajęcia inspirowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju dzieci w sferze ruchowej, muzycznej, plastycznej, językowej, matematycznej;

3)      zabawy ruchowe z prawidłami;

4)      spacery w celu dydaktycznym lub rekreacyjnym;

5)      zabawy w ogrodzie przedszkolnym;

6)      obiad (ul. Mickiewicza);

7)      przygotowanie do obiadu, zabiegi higieniczne;

8)      odpoczynek- relaks poobiedni dla dzieci najmłodszych;

9)      opowiadanie lub czytanie bajek, zabawa w teatr, zabawy uspokajające i relaksujące;

10)  zajęcia programowe o charakterze poszerzającym treści programowe;

  3. W godzinach 13.00 – 16.30 (ul. Mickiewicza), 13.00 – 15.00, (ul. Wojska Polskiego) :            

      1) zabawy w kącikach zainteresowań;

      2) zajęcia dodatkowe;

      3) podwieczorek (ul. Mickiewicza);

      4) wyjście na podwórko przedszkolne;

      4)  zabawy ruchowe ze śpiewem;

      5)  gry planszowe z małym zespołem dzieci, gry i zabawy

           dydaktyczne;                                                                                                           

6)  zabawy w kącikach zainteresowań według wyboru dzieci.

 

 

 

 

 

§ 49

 

Odpłatność za przedszkole

  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest przez Gminę Bystrzyca Kłodzka oraz rodziców ( prawnych opiekunów) –
    w formie comiesięcznej odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
  2. Wysokość odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu reguluje aktualna Uchwała Rady Miejskiej Bystrzycy Kłodzkiej w sprawie określenia czasu bezpłatnych zajęć oraz ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane
    w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę w czasie przekraczającym czas bezpłatnych zajęć.
  3. Świadczenia publicznych przedszkoli prowadzonych przez Gminę Bystrzyca Kł., w zakresie nauczania, wychowania i opieki, w wymiarze 5 godzin dziennie są realizowane bezpłatnie dla dzieci w wieku 3-5 lat. Bezpłatne świadczenia w zakresie nauczania, wychowania i opieki  realizowane są
    w czasie  od godziny 8.00 do godziny 13 ;

      4.   Dziecko od chwili ukończenia 6 roku wychowanie przedszkolne realizuje

            nieodpłatnie.

  1. Za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze przekraczające wymiar bezpłatnych świadczeń dziennie ustala się opłatę w wysokości 1 złoty za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu.

      6.  W przedszkolu opłacie podlegają świadczenia wykraczające poza godziny,

           o których mowa w § 51 ust. 5 oraz koszty surowców zużytych do

           przygotowania posiłków.

      7.  W przedszkolu funkcjonuje stołówka w oparciu o zaakceptowane przez organ

           prowadzący zasady zawarte w regulaminie korzystania ze stołówki 

           Przedszkola  Nr 2 w Bystrzycy Kłodzkiej.

      8. Opłata miesięczna, wnoszona przez rodziców ( prawnych opiekunów) dziecka,

          za koszty surowców zużytych do przygotowania posiłków ustalona została

          w regulaminie korzystania ze stołówki.

      9. Opłata o której mowa w § 51 ust.8 może zostać zmieniona na podstawie

           kalkulacji kosztów produktów spożywczych ( wzrostu cen) i podana do

           publicznej informacji z  30  dniowym wyprzedzeniem na tablicy ogłoszeń

           w przedszkolu, stronie internetowej oraz podpisana przez strony w formie

           aneksu do umowy o świadczeniu usług ( jeżeli zmiana następuje w trakcie

           trwania umowy).

  1. Opłaty o których mowa w § 51 ust. 8 uiszcza rodzic ( prawny opiekun) lub częściowo MOPS (koszty żywienia) do 20 – tego każdego miesiąca na konto jednostki.

     11. W przypadku wnoszenia opłat po terminie wskazanym w statucie przedszkola

           Przedszkole nalicza ustawowe odsetki.

     12. W przypadku powstania zaległości w opłatach, o których mowa w § 51 ust. 8

           przekraczających dwa miesiące, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci

           uczęszczających do przedszkola poprzednich wezwań do zapłaty.  Skreślenie

           z listy nie wstrzymuje postępowania egzekucyjnego.

     13. W przypadku rezygnacji z przedszkola, rodzic powinien złożyć pisemną 

            informację w celu zaprzestania naliczania odpłatności. Nadpłatę za

            świadczenia przedszkola na wniosek rodzica zwraca się na podane przez

            rodzica konto bankowe.

14. Na wniosek rodziców dziecka MOPS podejmuje decyzję o sfinansowaniu odpłatności za koszty surowców zużytych do przygotowywania posiłku. Rozliczenie kosztów odbywa się na podstawie wydanej decyzji MOPS-u oraz noty obciążeniowej wystawianej przez przedszkole.

 

§ 50

 

1. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci z alergiami pokarmowymi i alergiami skórnymi.

  1. Dziecko zostaje uznane za „alergiczne” po przedstawieniu zaświadczenia od lekarza o rodzaju alergii i informacji dotyczącej uczulającego alergenu.

3. Dla dzieci z alergiami przedszkole stosuje przedszkolną, ogólną dietę pokarmową opartą o przedszkolny jadłospis, wykluczającą z przygotowywanych posiłków alergeny ( np. mleko, kakao, orzechy).

4. W wyjątkowych sytuacjach na podstawie zaświadczenia lekarskiego ( całkowita dieta specjalistyczna) warunki pobytu i organizacji posiłków dla dziecka, wspólnie ustalają dyrektor, intendent, nauczyciel grupy i rodzic w ramach organizacyjnych przedszkola.

5. Nie dopuszcza się przynoszenia przez rodziców produktów, gotowych posiłków, potraw przygotowanych poza przedszkolem.

 

§ 51

 

1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko wicedyrektora.

  1. Do zakresu zadań wicedyrektora  należy:

1)      Prowadzenie ewidencji godzin nadliczbowych i przekazywanie ich dyrektorowi;

2)      Prowadzenie księgi zastępstw i wyznaczanie nauczycieli na zastępstwo;

3)      Pomoc dyrektorowi w opracowaniu projektu planu pracy na każdy rok szkolny;

4)      Bezpośredni nadzór pedagogiczny nad prawidłowością realizacji zadań zleconych nauczycielom;

5)      Opracowywanie planu wycieczek w oparciu o propozycje nauczycieli;

6)      Opracowywanie planu imprez przedszkolnych;

7)      Egzekwowanie przestrzegania przez nauczycieli, dzieci i rodziców postanowień statutu przedszkola;

8)      Kontrolowanie pracy pracowników obsługi;

9)      Zastępowanie dyrektora na czas jego nieobecności: kontrola
i akceptacja dokumentów finansowo-księgowych;

10)  Prowadzenie zajęć dydaktycznych w wymiarze określonym przepisami;

11)  Wykonywanie innych zadań bieżących zleconych przez dyrektora.

     3. W przypadku powołania na dyrektora osoby niebędącej nauczycielem nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze
w placówce.